wtorek, 22 czerwca 2010

Przydatne narzędzia w tworzeniu gier

Każdy kto chciał napisać jakiś poważniejszy projekt prędzej czy później musiał dokonać wyboru narzędzi, edytorów i innych przydatnych aplikacji, bez których tworzenie gry byłoby ciężkie, czy wręcz niemożliwe. Życie trzeba sobie ułatwiać. W tym poście postaram się zamieścić listę darmowych aplikacji które dotyczą poruszanego tematu.

W czym pisać grę?
Języków jest wiele (C,C++,C#,Java,Python,etc.etc.). Ich wybór zależy od typu gry jaką piszemy. Generalnie jednak większość komercyjnych tytułów jest oparta o C/C++ i/lub ewentualnie jakiś własny język (np. do skryptów). IDE jest wiele (każdy język ma jakieś wiodące IDE). Bibliotek jest wiele (mam tu na myśli biblioteki do grafiki, dźwięku itd. typu DirectX, OpenGL...). Możemy również zdecydować który silnik wybrać jako punkt wyjścia - tego też jest wiele. Aktualnie i osobiście pracuję w takiej konfiguracji:
Język: C#
IDE: Microsoft Visual C# 2008
Biblioteka: XNA (czyli w sumie DirectX)
Rezultaty mojej pracy są widoczne tu: http://www.gamedev.pl/user.php?x=view&id=4111

Niezależnie od tego w jakiej konfiguracji Ty pracujesz, jest parę aplikacji, które przydają się w codziennym życiu domorosłego game-codera:


  1. Blender - jedno z najważniejszych narzędzi przy tworzeniu gier 3D. Dzięki Blenderowi stworzysz wszystkie elementy świata gry 3D: assety (postacie, budynki, maszyny) wraz z animacjami, cutscenki, mapy i poziomy gry. Jest to program niezwykle elastyczny, a każdą rzecz można zrobić na setki sposobów. Swoje dzieła możemy eksportować domyślnie do kilkunastu formatów 3D, więc z wczytaniem ich do gry nie ma problemu. Program ten można pobrać ze strony: http://www.blender.org/ Obecnie mamy dwie wersje programu do pobrania: stabilna 2.49b oraz bardzo niestabilna (ale będąca synonimem doskonałości) wersja 2.5 alpha 2. Co do tej drugiej wersji to polecałbym ściągnięcie aktualnego builda Blendera ze strony: http://www.graphicall.org/builds/ Ja sam pracuję obecnie na jednym z najnowszych buildów 2.5 i muszę przyznać że jest to niesamowity komfort pracy.
  2. Inkscape - http://www.inkscape.org/ - program do edycji grafiki wektorowej podobny do Corel Draw.
  3. GIMP - http://www.gimp.org/ - taki darmowy Photoshop. Edycja grafiki bitmapowej. Przydatny do tworzenia tekstur.
  4. MapZone - http://www.mapzoneeditor.com/ - zaawansowany edytor tekstur proceduralnych.
  5. Unity - http://unity3d.com/ - Bardzo rozbudowany edytor gier. Można w nim stworzyć niemal każdy rodzaj gry. Nie trzeba umieć programować, lub wystarczy minimalna wiedza programistyczna.
  6. http://www.udk.com/ - Unreal Development Kit. Cały zestaw narzędzi do tworzenia gry w oparciu o silnik Unreala.
Kolejne pozycje będą w następnym poście... :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz